17 magiske spørgsmål til en bedre tekst

Den længste proces i tekstforfatning er ikke at skrive teksten – det er at redigere den. En nok så dårlig kladde kan forvandles til et virkelig godt resultat efter en omgang redigerings-tryller-ryller-ri.

Men inden du når så langt: Målgruppe, formål og afsender

Der er tre elementer, som du helst skulle have fået styr på, inden du skrev din kladde:

  • Målgruppen
  • Budskabet
  • Dig som afsender

Det kan være svært at identificere målgruppen. Her kan du tage vores tidligere blogindlæg om en marketingcocktail, der virker til hjælp. Budskabet kommer oftere af sig selv, MEN vær opmærksom på, at budskabet skal være interessant for målgruppen, ikke bare for dig. Formålet er derfor IKKE det samme som budskabet. Dit formål er måske at sælge flere produkter, mens dit budskab f.eks. kunne være, hvordan målgruppen nemt kan gøre noget godt for miljøet med dit produkt.

Er du nået så langt, så har du rammen om din tekst – også om din visuelle kommunikation. Det er den røde tråd, som du skal vende tilbage til, når du bliver i tvivl om, hvordan du skal skrive eller redigere din tekst. Hvis det ikke er relevant for målgruppen, så væk. Hvis formuleringen ikke afspejler, hvem du er som afsender, så væk. Hvis det stikker af i en helt anden retning, så væk.

Som min gamle dansklærer altid sagde: Kill your darlings. Intet i din kladde er helligt, intet. Hænger det ikke sammen med målgruppen, formålet og dig, så er det ud.

Er du stået af her? Så har vi fagspecialister, som er uddannet i branding, strategi, visuelt design og tekstforfatning. Vi vil gerne hjælpe dig videre, uanset hvor i processen du er nået til. Kontakt os, så tager vi en uforpligtende snak.

Men har du mod på det, så læs videre, for nu kommer du til selv guidelinen.

Struktur, sprog og overskrifter

Udover at holde din tekst op mod de tre grundlæggende elementer, er der en række spørgsmål, du med fordel kan stille dig selv, når du redigerer dine tekster. Jeg deler dem op i tre kategorier: struktur, sprog og overskrifter.

Rækkefølgen er bevidst. Strukturen er det overordnede, derfor skal det på plads først. Herefter kan du kigge på ord og sætninger, så det passer sammen, og flowet bliver naturligt. Til sidst kan du se på overskrifter og underskrifter, som skal afspejle de enkelte afsnit og teksten i sin helhed. Og måske er du så heldig (og god), at du kan genbruge eller tænke de sproglige billeder eller vendinger, du tryller frem, ind i overskrifterne.

Struktur

  • Er der en rød tråd igennem teksten? Eller skal jeg fjerne nogle sidespor?
  • Giver strukturen mening, eller skal jeg flytte rundt på afsnit og sætninger?
  • Slår jeg mit budskab godt fast, eller gentager jeg mine pointer for meget eller for lidt?
  • Har jeg husket et call-to-action (CTA) til sidst (og evt. løbende)?

Sprog

  • Varierer jeg mit sprog med forskellige ord og sætningslængder?
  • Kan jeg erstatte nogle gængse billeder og ord med mere kreative og originale vendinger?
  • Kan jeg være mere præcis i mit ordvalg – f.eks. udskifte sjov med finurlig eller læse med nærstudere?
  • Bruger jeg aktive former (f.eks. jeg skriver en tekst i stedet for teksten skrives/bliver skrevet af Benna)?
  • Er der nogle unødvendige fyldord, som jeg kan skære fra, så teksten bliver skarpere?
  • Har jeg tilpasset niveauet af formalitet i teksten – bruger jeg det upersonlige jer/I eller det uformelle og vedkommende du?
  • Har jeg husket at slette og undgå det ukonkrete og uvedkommende ”man”?
  • Har jeg fået læst grundig korrektur? – Af en som faktisk kan spotte stave- og kommafejl?

Overskrifter

  • Er de korte og klare, så modtager forstår dem?
  • Fortæller de konkret, hvad modtager får ud af teksten?
  • Prikker de til målgruppens nysgerrighed og behov?
  • Gør de indholdet uundværligt?
  • Er over-overskriften retvisende for hele teksten, eller lover den for meget?

Selvfølgelig er der langt mere, du kunne spørge dig selv om, men alle de bøger og artikler, der er skrevet om emnet, kan umuligt være med her. Men er du med så langt, så er du godt med.

Udover den her liste er der selvfølgelig SEO at huske, hvis du skriver til web, men det er et helt kapitel for sig selv. Det kan du læse om i et tidligere blogindlæg: Begynderguide til SEO på din hjemmeside.

Jeg håber, du nu har fornemmelsen af tryllestaven i din hånd, så du kan gå i gang med at trylle med dine tekster. Ellers giver vi hos MiniMarketing gerne en hånd med. Vi kan forvandle og tilrette udkast eller skrive din tekst fra scratch.