Canva – din gratis genvej til professionelt design

Hvis du vil have lækkert grafisk design, men ikke har budget eller mangler kompetencer til at navigere i den store Adobe-pakke, så er Canva din nye best buddy. Med et hav af skabeloner, billeder og grafikker kan du enkelt og hurtigt lave professionelt indhold, både tryksager og content til digitale medier.

Og ja, det er lige så nemt, som det lyder. Det kræver kun, at du i forvejen har et godt blik for det visuelle.

Canva er for nyligt blevet opdateret til version 2.0 med et bedre design og flere publiceringsmuligheder direkte fra siden. Så nu er et godt tidspunkt til at slippe din indre designer løs i Canvas designverden.

De tre største Canva-fordele

1. Først, det er gratis.

Selvfølgelig er der begrænsninger på en gratis service. Du kan f.eks. ikke bruge det som Adobe Illustrator med tegne-funktioner eller til at ændre former og lave buede kanter på de figurer, du indsætter. Men det har alle de grundlæggende former og figurer, du kan forestille dig at skulle bruge. Selv har jeg aldrig haft stort behov for de ekstra funktioner, som den opgraderede betalte version kan tilbyde.

2. Klik, rediger, flyt, skift ud – bum.

Canva er simpelthen nemt at arbejde i. Du vælger en skabelon, klikker på de enkelte elementer og redigerer dem, som du vil. Du indsætter nye elementer og billedopsætninger med enten dine egne billeder eller nogen fra Canvas store udvalg. På den måde er det nemt at lave designs, som passer til din virksomhed.

3. Altid med i lommen som app.

Med Canva-app’en har du adgang til præcis de samme værktøjer, funktioner og dokumenter som på computeren. På den måde kan du nemt lave en smart grafik til SoMe, når du er på farten eller bruge en lang togtur på at eksperimentere eller revidere dine designs.

Er du f.eks. på messe, er det mere værdifuldt at lave posts, mens du er afsted. På den måde er du up-to-date, du kan bruge relevante hashtags, og måske får du flere til at besøge din messestand pga. postet.

Men pas på ikke at lade dig friste…

For man kan nemt lade sig rive med. Der er så mange flotte skabeloner, farver, baggrunde osv., man gerne vil prøve. Det dur bare ikke. Dine Canva-designs skal passe til dit brand og resten af din kommunikation. Vælg en stil, og vær konsekvent, så målgruppen kan genkende dig.

Og så skal du selvfølgelig selv have idéerne til, hvilken og hvor meget tekst, der skal stå, hvilke farver du skal bruge og hvilke billeder. Du kommer langt med skabelonerne, men Canva har altså ikke nogen skabeloner med dit logo på. Så det skal du i øvrigt selv uploade i en passende opløsning og størrelse.

Hvis du er ved at tabe pusten nu, så kan vi hjælpe dig med et 7 timers begynderkursus, lavet for grupper. Målet er, at du som deltager lærer at lave og følge din egen strategi og bruge Canva i det arbejde. Oveni introduktion og workshop i Canva, får du derfor præsenteret, hvordan du laver en SoMe-strategi, finder på content samt opsætter annoncer og billeder. Læs mere om Kurset i effektivt annoncedesign her.

Lad os komme til sagen: Canva i praksis

Det er tid til at sætte fingrene på musen og tastaturet, her er den enkle Canva how-to.

  1. com: lav en bruger, nu er du klar.
  2. Vælg størrelsen på dit design: tilpassede dimensioner eller en skabelon – du søger og finder f.eks. Facebook opslag, visitkort eller A4-dokument.
  3. Vælg et design-template: de er i menuen i venstre side. Du kan også slå dig løs på den blanke side i stedet.
  4. Juster elementer: klik på et element, så kommer værktøjslinjen frem øverst, hvor du kan ændre farve, afstand mellem elementer, teksttype og størrelse, grupperinger etc.
  5. Indsæt nye elementer: det sker fra menuen i venstre side – nyt design, ny tekstboks, ny grafik, egne billeder etc.

Du kan også altid tilføje flere sider med enten samme eller andre designs.

Vupti, nu er du godt i gang og kan nørkle med det, indtil dit design er lige i øjet.

Canva design

Del din grafik på stedet

Som noget nyt kan du publicere dine designs på de fleste sociale medier, direkte fra Canvas site. Af de største SoMe kanaler er det kun Instagram, du i version 2.0 ikke kan publicere direkte til. Du kan dele dit design over mail til andre med tilladelse til enten at se eller redigere, og du kan oprette et team, så I nemmere kan sende hinanden jeres arbejde.

Du kan hente din grafik som JPG, PNG, PDF Standard eller PDF Udskrivning. Den sidste mulighed er særligt til tryksager, hvor du derfor kan få skæremærker på. Det er ved det her trin i processen, du betaler, hvis du har brugt betalingselementer i dit design. I gratisversionen er det kun billeder og grafik, der kan dukke op som betalingselementer. Men du kan selvfølgelig godt hente kladder ned løbende, mens du er i gang med processen.

Canva Premium med betaling

Alt illustreret med en krone i Canva betyder, at du skal opgradere for at få adgang. Selvom jeg ikke anbefaler at opdatere til Premium, er det rart at vide, hvad du fravælger: Du får mulighed for at uploade billeder og logo med transparent baggrund, du kan uploade fonte, lave flere mapper til at sortere dine dokumenter i. Du kan lave om på størrelsen af allerede oprettede dokumenter, og så får du gratis adgang til langt flere billeder og grafikker. Der kan dog stadig være billeder, som du skal betale for.

Med Premium får du også flere muligheder i forhold til et oprettet team, men her må jeg være svar skyldig på hvilke, for det har jeg ikke kunnet søge mig frem til.

Bliver det alligevel for stor en mundfuld?

Så er du altid velkommen til at kontakte os. Hos os sidder Victoria og jeg, to grafiske designere, som er uddannet i netop at lave lækkert professionelt design, som passer til dit brand. Oveni kan Helene hjælpe dig med branding og strategi, og Benna skriver gerne skarpe tekster.