Dit produkt giver ikke målgruppen værdi…. automatisk.

Medmindre du viser dem hvordan – og mere til. Og målgruppen giver dig ikke opmærksomhed, medmindre du viser dem, at dit brand og produktet er berettiget til det.

Dine kunder vil have serveret noget, de kan bruge i deres hverdag – særligt når de forbigående svæver rundt på sociale medier. Og det kan dit produkt garanteret, altså give værdi. Men du skal vise dem, at dit brand og produkt kan noget – og mere end at sælge. For produktinformationer og priser er ikke særligt sexet og inspirerende i sig selv.

Men hvad kræver det så?

Content.

Content, som giver målgruppen værdi. Kunderne skal have noget for den tid, de bruger på dig. Det betyder, at dine opslag cirka aldrig må handle om, at målgruppen bør købe dit produkt. Hvert fald ikke alene eller med den vinkel. For læserne skal også tage noget med sig fra dit opslag, hvis de ikke køber produktet (i første omgang).

Du kan give dem:

  • Inspiration
  • Viden – altså brugbar viden, ikke info om dit produkt
  • Gode, uundværlige råd
  • Mulighed for at vinde en konkurrence
  • Sjove historier og anekdoter
  • Storytelling

Alt sammen selvfølgelig i relation til din branche, dit produkt og brand eller dets værdier. For dit brand er selvfølgelig mere end dit produkt. Vis kunderne, at dit brand er menneskeligt og relaterbart, vis at du vil dem det godt – selvom de ikke køber produktet. Vis, at I gør jeres værdier – jeg ved godt, at kunderne måske ikke kender værdierne, men det er endnu bedre, at de mærker dem, for så er det ikke bare bla bla blaa.

Lav en brainstorm, der vil noget

Mere præcist hvordan du kan få dit brand og produkt til at give målgruppen værdi, det afhænger af din virksomhed og branche. Det kræver en god omgang brainstorm og gode idéer. Til det kan du for eksempel spørge:

  • Hvornår og hvorfor bruger målgruppen produktet?
  • Hvad kunne de ellers have brug for i de(n) situationer?
  • Hvad har andre gjort? Hvad kan du lide ved det, og hvordan kan du gøre det bedre?
  • Hvilke gode historier har du om dit produkt/branche/relaterede emner?
  • Hvilke emner relaterer dit produkt og brand sig til? Kan du give nogle gode råd eller inspirere indenfor noget af det?
  • Er der nogle aktiviteter, du kan opfordre til, hvor målgruppen kan bruge dit produkt? Måske bare som en bi-ting?

Og du kan selv finde på mange flere spørgsmål. Det handler om at tænke bredt, men indenfor dit felt, lade dig inspirere af andre og hele tiden holde målgruppen i fokus. Du kan lave en brainstorm, du kan vende tilbage til og lade dig inspirere af, når du skal finde formatet til et specifikt opslag.

Hvis du ikke selv føler dig rustet til den opgave, vil vi i MiniMarketing gerne hjælpe dig på vej med SoMe strategi, planer, emner og eksekvering.