Du har skabt et super fedt produkt, som du er parat til at vise verden – men hvem er din målgruppe, og hvordan når du ud til dem? Dette er et spørgsmål som enhver virksomhed stiller sig selv, mindst en gang.

Vi kan dele målgrupper op i mindst 2 grupper:

  • Et snævert segment – f.eks. unge imellem 16-19, som interesserer sig for et sommerjob
  • Et bredt segment – f.eks. En virksomhed der skal ud og ramme hele Danmarks befolkning

Det er derfor vigtig, at man tidligt i forløbet udvælger og definerer sin målgruppe. Dette kan man ved hjælpe af forskellige markedsanalyser, og ved at sætte sig selv i sine kunders sted.

Det vigtigste af alt er at ramme sine kunder der, hvor de føler, at de er på hjemmebane og er trygge.

Segmentering og design

Som nævnt findes der forskellige markedsanalyser, som man kan kaste sig i gang med, hvis man har modet. Her er f.eks. Minervamodellen som vi har nævnt i et af vores tidligere blogindlæg.

Det er bl.a. med denne segmentering i baghovedet, at jeg kan skabe et design som passer til mine kunder og som rammer deres målgruppe. For at komme med nogle eksempler: Hvis min kundes målgruppe er privatpersoner, så skal designet have et mere blødt og farverigt udtryk, end hvis vi de skulle ud og ramme B2B.

Det er dog især når vi kommer til indholdet af sit materiale, at det er vigtigt at have kendskab til sin målgruppe. Som mulig kunde, vil man gerne rammes af information, som er gældende for det man søger: Så hvis du er en tømrer, som fokuserer på private, så ha’ fokus på de kompetencer du har indenfor husrenovering, referencer af lignende projekter og garanti-stempler, som kan berolige dem som skulle være i tvivl.

Hvordan fanger man folks opmærksomhed?

Så er det store spørgsmål bare – Hvordan får jeg folks opmærksomhed?

Det er her vigtigt, at man sætter sig ind i sine kunders sted, og tænker hvordan man som virksomhed gerne vil fremstille sig selv. I Danmark har vi rig mulighed for at udstille vores virksomheder, på alverdens forskellige fronter.

En af disse fronter kunne være den elektroniske: Seneste statistikker viser at 80% af danskerne har en bruger på Facebook, så i alt omkring ca. 3,7 mio. danskere i alle aldre og køn er på sitet, hvor annoncer for forskellige produkter møder dem hver dag.  Der skal dog gøres opmærksom på, at Facebook er et site under konstant udvikling, og dette gør sig også gældende med mulighederne for annoncering der igennem.

Annoncer, omtale på diverse blogs, firma facebookprofiler – mulighederne er mange indenfor den elektroniske verden, og det er næsten kun fantasien som sidder grænser – uanset om du ønsker at ramme det snævre eller brede segment.

En anden metode – opsøg dine kunder personligt: Hvis ikke dine kunder kommer til dig, må du komme til dem. Det er vigtigt at printe dit firma ind i hukommelsen på dine kommende kunder, så det er dig de kontakter, når behovet skulle opstå.

Så overvej en ekstra gang om du ikke skulle gøre en ekstra indsats, når du er på jagt efter nye kunder, og ønsker at gøre brug af det snævre segment. Hvis du skal ramme B2B er det en god idé f.eks. at møde personligt op med dit materiale, på den måde kan du være heldig at skabe en relation med virksomheden og dens ansatte.

Hvis du ønsker at ramme de private, er det måske en god idé at træde mere forsigtig til, da mange ønsker en vis anonymitet i deres fritid – her kunne det måske være en god idé at benytte en mere indirekte metode for at brede dit budskab, så som placering af materiale på biler eller boligmesser. Som håndværker kan du f.eks., hvis du arbejder på et projekt på en villavej, smide dit trykte materiale i de andre postkasser på vejen.

Hvordan skal man så gøre det?

I en verden med så mange valgmuligheder er det jo bare at kaste sig ud i det! Hør hvad der har fanget dine nuværendes kunders opmærksomhed og prøv dig frem.

Hvis du føler at det er for stor en mundfuld, vil vi anbefale dig at tage et bureau til hjælp.

Vi har hjulpet rigtig mange virksomheder fra vidt forskellige brancher med deres markedsføring og har derfor meget erfaring at trække på. Vi mener at det vigtigste er at sætte os i vores kunder sted, og møde dem i øjenhøjde. Vi vil derfor altid høre hvilke tiltag du hidtil har gjort og supplere denne viden med vores erfaringer. Vi er ydmyg overfor, at det er DIG der kender din virkelighed bedst, vi skal sørge for at binde din viden sammen med vores, således at du opnår nye højder med din markedsføring.

Hos MiniMarketing går vi ind for den personlige relation, vi er derfor ikke bange for at komme til vores kunder og møde dem i person. Vi sørger altid for at vores kunder har den bedst mulige oplevelse, da vi ved at ord spredes hurtigt, og vi ved at en god anbefaling er guld værd.