Vækst din business 360°

At drive virksomhed er ikke bare lige. Du må være bevidst om hele paraplyen – den skulle nødigt slå huller i et vildt uvejr eller blive mølædt, hvis du glemmer at vedligeholde den. Så står du der med en utæt virksomhed, hvor vækstpotentialet regner ned af dig. Hvis du i stedet tager aktiv stilling til alle områder og prioriterer dem, kan din forretning holde tæt, udvikle sig og vokse på de helt rigtige steder, på de helt rigtige tidspunkter.

De fire overordnede områder i dine 360°s forretningsparaply ser sådan ud:

Mange af områderne kræver daglig opfølgning, mens andre hører hjemme i en nedfældet strategi, som du altid agerer efter og efterhånden udvikler, parallelt med virksomheden. Men lad mig tage dig igennem områderne og potentialerne én for én.

Strategi

Når du bygger en ny virksomhed op, er der meget fokus på her. Det er i den periode, du opfinder produktet, skaber idéen, definerer de værdier, du ønsker for dit produkt, virksomhed, koncept, opførsel etc. Det er i den fase, du bygger din kundeportefølje op, går i dialog med kunderne for at justere konceptet til. Det er også her, du udbygger dit professionelle netværk. Nogle virksomheder har stort held med at introducere deres produkt for markedet allerede nu, så de kan justere produktet eller måske målgruppen.

Strategien handler også om at sætte sig et mål og forsøge at indfri det. Det vigtige her er opfølgningen ud fra de erfaringer en lancering har givet dig. Hvis du ikke kan nå målene, hvad skal du så ændre?

De succesfulde virksomheder er dem, som er agile. Med andre ord, dem som udvikler sig med markedet, ved løbende at holde øje med strategien og justere, når de mærker et skift i tidens trends, lovgivning, efterspørgsel etc. Vækstmulighederne her ligger derfor i at kigge ud fra paraplyen, så du kan styre og styrke den afhængig af vind og vejr og tiltrække nye medarbejdere til at holde paraplyen sammen med dig.

Marked

Vækst kræver, at du har styr på din markedsposition, dvs. interessenterne på markedet, typisk din egen virksomhed, konkurrenter og kunder, og hvordan du passer ind i det billede. Kun på den måde kan du finde ud af, hvordan du kan gøre en forskel for kunderne, hvad er de interesserede i, og hvordan differentierer du dig fra eventuelle konkurrenter. Min anbefaling er at forsøge så vidt muligt at holde sig til produkt egenskaber, kvalitet, serviceydelser, udbytte, oplevelsen og værdier. På den måde kommer du udenom at skulle konkurrere på prisen.

Én ting er baggrunden og at holde sig opdateret om den, en anden eksekvering. For de tanker skal du omdanne til en konkret brandingstrategi med beslutninger om hvor du skal markedsføre din virksomhed, og hvordan du får målgruppen til at respondere. Der er uendeligt mange vækstmuligheder, for dem alle gælder det om at finde ind til budskabet og grafikken i det rigtige øjeblik på det rigtige medie og til den nye trend.

Struktur

Det er afgørende, hvordan du strukturerer din virksomhed. Hvis det er vækst, som er højest på ønskelisten, er dygtige medarbejdere en nøglespiller og kerneressource. Derfor er employer branding en vigtig del af din strategi. Samtidig er de praktiske omstændigheder essentielle, for at du kan skalere din virksomhed; du skal have de fornødne IT-systemer, arbejdsstationer og ikke mindst pladsen til de nye omstændigheder. Kræver det øget kapacitet hos dine samarbejdspartnere, skal du selvfølgelig have en aftale på plads med dem også. En anden vigtig del er forretningsgangene, som skal være sat i system, for at du kan bruge din tid mest optimalt og effektivt.

Personligt vil jeg anbefale en bestyrelse eller et Advisory Board, som du kan vende resultater, idéer, og ikke mindst fremtidsplaner med. Det er rart at have andres objektive øjne på idéer, inden man bruger mange penge og ressourcer på at udvikle og implementere dem, og det er sundt at have andre at stå til regnskab overfor. MiniMarketing har haft stor glæde af vores Advisory Board, som har støttet og hjulpet os til at træffe de rigtige beslutninger, også i forhold til rekruttering og valg af det bedste team.

Drift

Driften er kernen i paraplyen. Det er her, du sørger for administration, f.eks. at dine medarbejdere får løn, og fakturaerne bliver sendt ud. Det er her, du servicerer og har dialog med dine kunder. Men kernen i driften er salg i sammenhæng med produktion og leverancer. Vejen til succes og vækst, det siger sig selv, er den, hvor salget fungerer.

Men hvilken vej du vil nå frem til salget kan være mange; digitale leads eller tryksager på strategisk rigtige steder, der skal konvertere, en fysisk salgsafdeling eller måske virksomhedsejer selv, der agerer sælger i sit netværk og spreder ordet. Der kan også være andre steder at sætte ind – nyt, opdateret salgsmateriale, en ny leverandør, eller en ny måde at yde kundeservice på.

Der er altså meget at bruge sin tid på. I små virksomheder har du mange af de her opgaver på dine hænder på én gang, i større virksomheder sidder der op til flere ansvarlige for et enkelt område. Det illustrerer, at det netop handler om at vækste, og at det er muligt på mange områder. Ofte følger flere områder hinanden helt naturligt, men det handler om, hvor du vælger at sætte ind.

Og det nemmeste sted at sætte ind?

Her svarer vi forskelligt, for vi har hver især vores specialer. Pointen er, at vi bedst vækster ved at arbejde på de områder, hvor vi hver især har vores spidskompetencer. Insisterer man på at gøre alting selv, begynder potentialet at regne ned igennem hullerne i paraplyen, man spilder tid på opgaverne, eller kvaliteten falder.

Ved kontinuerligt at forholde dig aktivt til alle områder, være agil og lægge strategier, kan du holde paraplyen tæt. Din forretning vokser med opgaverne og områder, når du har kortsigtede mål og strategier, som du er klar til at tilpasse. Du må løbende prioritere afhængig af vejret, din tid og ressourcer, og være bevidst om, hvordan du bruger din tid bedst – hvad du selv kan, og hvor det er bedre at sætte eksterne specialister til opgaven.

Her hos MiniMarketing er vi 6 fagspecialister. Ligesom alle andre mærker vi også, at driften fylder, men vi har fordelt opgaverne på de bedste hænder og trækker på samarbejdspartnere og netværk, hvor vi har behov for hjælp til at holde vores paraply tæt.

Hvis du har samme behov, så er vi klar på at hjælpe dig på marked- og strategidelen. Her har vi vores spidskompetencer, så vi kan hjælpe med at forstærke din forretningsparaply.