For få år siden kunne du slippe afsted med kun at skrive tekst i dine opdateringer på de sociale medier. Men i dag? Du bliver ikke set medmindre du fanger dine følgere med noget visuelt.

Du har brug for visuelt indhold når du markedsfører dig selv og din virksomhed online. Det er afgørende at vi lærer at bruge visuelt indhold for at få vores budskaber set og delt.

Vi lever i en visuel verden

Langt størstedelen af alle opdateringer på de sociale medier indeholder billeder eller video. Vi elsker at klikke på noget der er visuelt. Det er derfor et visuelt budskab når ud til langt flere mennesker.
Et billede bliver husket bedre og dets budskab bliver husket i længere tid. Det gælder især når du kombinerer billeder og tekst.
Se her hvad du skal huske når du bruger billeder: Nej, billeder på nettet er ikke allemandseje.
Du hjælper potentielle kunder med at huske din virksomhed, ved at arbejde med det visuelle indhold. Derfor er det vigtigt at arbejde målrettet og effektivt med en strategi der tiltrækker din målgruppe.
I en verden hvor information er let tilgængelig, er det nødvendigt at filtrere informationen. Langt det meste af det vi ser online fortolker vores hjerne som støj. Vi sorterer det fra. Vi er blevet til skimmere.
Det betyder at vi ikke læser ret meget af det vi ser. Vi skimmer overskrifter og billeder. Hvis der er noget der fanger os, så læser vi mere.
Dine visuelle virkemidler er nøglen til at få dine læsere til at læse din tekst og dine budskaber. De er nøglen til at konvertere læsere til kunder.

Strategi og designmanual

Billeder på dine opdateringer er kun en lille del af din visuelle strategi. Dine billeder og layout på din hjemmeside og blog er mindst lige så vigtig.
Lav gerne en designmanual for din virksomhed. Den omfatter retningslinjer for hvordan dine opdateringer på de sociale medier ser ud. Hvilken slags fotos og grafik virksomheden bruger.
Teksten har en visuel side. Beskriv hvilke skrifttyper du bruger – både online og på tryk. Opsætningen af dine tekster sender også et visuelt budskab. Dvs. tænk over hvordan dine overskrifter ser ud og hvordan teksten skal opdeles i afsnit eller kolonner.
Farverne er vigtige. Hvilke farver bruger du til dine tekster og links? Har du tænkt over om du bruger samme farve på dine CTA’er (Call To Action)?
Ved at lave en designmanual bliver din visuelle identitet nem at genkende. Du laver en rød tråd i hele din kommunikation. Det skaber troværdighed. Har du fundet den røde tråd?
Lav en strategi for hvor du vil ses på de sociale medier. Vælg hvilken type indhold du vil bruge i din markedsføring. Skal det være video, billeder, grafik – eller måske en kombination?
Sørg også for at lave en plan for din visuelle identitet. Gå systematisk til værks og brug din designmanual alle steder hvor du og din virksomhed er synlig. Fx opdateringer, profiler, hjemmeside, tryksager, visitkort osv.

Find din stil

Din strategi og designmanual hjælper dig med at holde en bestemt stil. Din virksomhed har nogle værdier og en mission. Den har nøgleord der beskriver hvad du og din virksomhed står for.
Billeder og farver skal repræsentere disse værdier. De skal understøtte din mission og dit budskab. Vi anbefaler derfor at du finder en bestemt stil i dit grafiske udtryk.
Det giver din virksomhed mere personlighed. Din stil er med til at styrke virksomhedens brand.
Når du holder dig til den samme stil er den med til at styrke virksomhedens troværdighed.
I praksis betyder det at du ikke bruger tilfældige billeder og farver. Det kan være at alle dine billeder online er vintage, sort/hvid eller indeholder et bestemt symbol. Måske giver de udtryk for fart og handling. Måske viser de ro og tryghed.
Det kommer helt an på din virksomheds budskab og værdier.
Vi prioriterer den visuelle identitet meget højt hos MiniMarketing. Vi vil gerne hjælpe dig med at gøre det samme.